Wednesday, September 17, 2014

MENGENAL POKOK DAN TANAH

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam buat Junjungan Rasulullah SAW


Dari Abdullah bin Mas’ud r.a : Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa berdusta atas namaku dengan sengaja, hendaklah dia mengambil tempatnya di neraka.”

Bawa anak-anak ke RTC - pusat tranformasi untuk melihat dan membeli anak-anak pokok.
Kami beli pokok gajus, cempedak dan jedereh. Menurut petugas FAMA jenderai sedap dibuat ulam.
Selepas tu bawa mereka ke kebun.
Suka tenguk cempedak berbuah lebat.

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."
(Surah [33] AL AHZAB : Ayat 21)
Banyak yang sudah ditebuk.....
Halia bara ke? 
Pokok kari tumbuh merata dalam kebun ni.
Saya pun tak pasti dokong atau duku.
Macam asam jawa atau petai tapi besarnya berganda-ganda.
Pokok Beluru, bijinya macam batu warna hitam. Daunnya diguna untuk menyampu  rambut.
Mengajar anak-anak  menanam pokok buah. 
Menanam avocado.
Sempat lagi memetik buah sebelum balik.

Alhamdulillah.



SEBARKAN SALAM SEBARKAN KASIH SAYANG
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.

5 comments:

Dr Singa said...

benih dari pokok apa yang besar dan panjang macam asam jawa tu kak!

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Baru tahu macam ni Pokok Beluru. Ini Kat RTC mana akak?

JunAina said...

Pokok avocado kalau macam yg kat Indonesia tu syok kak besar2 buahnya. Teringat2 jus avocado yg nyaman...

makcikkantin said...

Awat cempedaknya cinoney sgt mamaju?

Kakzakie said...

Kalau cempedak di kebun bapak kakak besar, panjang tidak sekelompok kecik macam itu. Cempedak jenis apalah tu ye Kak Ju. Banyak betul berjuntaian dah macam bukan cempedak. Berapa ulas aje isinya kalau kecik gitu:)