Wednesday, June 19, 2013

REPUBLIK TAMAN HIJAU



Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Laman dari dalam rumah.

Kredit untuk boss!
Inilah laman sekangkang kera kami!

Biji benih salad dari Cameron Highland yang saya semai. Baru dua hari muncul...
Helicornia yang semacam pokok liar, terus mencantikkan suasana.

Cik kucing ni sentiasa menemani saya. Suka memerhati dan menganggu kerja saya! Suka mengesel-geselkan badannya .
Saya sebenarnya bukanlah peminat kucing.
Tapi ia makhluk Allahkan...
Saya suka bunga air mata pengantin ni. Cepat membiak.
Saya baru perasan, rupanya dicelah-celah daun ni ada buah longan tersembunyi...
Kenanga mabuk bunga



Kedondong pun baru berbuah kembali.
Dah menjadi tot pokok kedondong ni...

Cycass, rasanya dah tiga tahun tak berdaun baru.

Bunga kantan di celah-celah pokok  markisa yang juga baru saya perasan. Tua benar.
Delima
Dua biji mangga yang dah masak.





Cili baru berbunga. Kami dapat dari nurseri, percuma sebab pokok tu macam nak mati dah....



Terung baru muncul
Pisang ni kami sarungkan plastik, rupanya ada juga rezeki tupai...
Merekah.. terlebih masak.
Alhamdulillah.
 Jom bercucuk tanam...



3 comments:

Dr Singa said...

kucing kan... kalau kita tak suka dia.. laagi dia datang gesel-gesel.. macam tau-tau je..!!

moss graffiti dah jadik?

kaknor tmj said...

Assalammualaikum Ju,
Rajin berbudi kpd tanah dapatlah hasilnya.....alhamdulillah

orangbiasaji.net said...

Makasih infonya .. sangat bermanfaat mas :D
Kaliandra ini termasuk gambar bunga indah yg keren .. sayangnya gak bisa dijadiin bunga hias ya ...