Monday, April 22, 2013

REPUBLIK TAMAN HIJAU

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani'
'Oleh itu, apabila engkau membaca Al Quran, maka hendaklah engkau ( terlebih dahulu) memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang kena rejam..Sesungguhnya Syaitan itu tidak mempunyai sebarang pengaruh terhadap orang-orang beriman dan berserah bulat-bulat kepada Tuhan mereka.
(Maksud ayat 98 surah An Nahl Juz 14)
 Jam 10.30 malam- Duduk berangan-angan dengan anak-anak. Yah tak ada, di sekolah.

''Sesungguhnya pengaruh Syaitan itu hanya terhadap orang-orang yang menjadikan dia pemimpin mereka, dan orang-orang yang dengan sebab hasutannya melakukan syirik kepada Allah'
(maksud ayat 101 surah An Nahl)
'''...dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka ( sebarang perkataan kasar) sekali pun perkataan  "Hah" dan janganlah  engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia ( yang bersopan santun)'
(maksud ayat 23 surah Al Israa' Juz 15)








Pagi-pagi,menjadi kemestian sang kumbang datang ke Thunbergia. Bunga itu nantinya akan berlubung!( Trimakasih Dr Singa- kerana mengingatkan saya akan nama bunga ini.
-
'Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah ( (untuk mereka dengan berkata) " Wahai Tuhanku. Cucurilah rahmat kepada meeka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih saynagnya memelihara dan mendidikku semasa kecill'
(maksud ayat 24 surah Al Israa')






Mangga mula berputik.
Pokok yang sama.
Kacang panajng berusia 15 hari. 

Moga tak busuk di dalamnya.

Today, tomorrow..Yesterday dah tak ada!

Dulu kurus, sekarang mabuk daun!

Maaflah tupai dan monyet...Tuan rumah teringin nak merasa pisang nipah ni...
Pisang Rastali yang kemetut. Satu sisir sahaja?
Alhamdulillah.


Bunga jambu batu besar.

Kemaruk bunga...

Gigitan ulat.



Musim kemuning. Baunya harum.


Daun keledek ni agak lain sikit, 

Projek Moss Grafiti.   Saya rasa agak tercairlah. Kena tunggu....
Hari ini saya ke nuseri , hehe minta lumut lagi!
Cantiknya Moss Grafiti yang dah menjadi! ( gambar internet)

Alhamdulillah.


CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.

7 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Mama

orang tua2 dulu cakap tangan sejuk
tanaman semua menjadi

afeezz said...

assalamualaikum mama

rumah sy ade gak republik taman hijau, tp takde sape nak jaga...

Kakzakie said...

Kak Ju.. buah delima tu sarunglah jgn bagi dia merekah. Jantung pisang boleh rebus cecah sambal asam sedapnya...

mamaina said...

salam mama...putik delima baru menjadi dah luruh...camna nak atasinya?

seharum kasturi said...

assalamualaikum ... nekad tuh bungkus pisang ... nak wat camna bila ada makhluk lain nak kongsi ... heheheee

kaknor tmj said...

salam Ju, rasa nak pergi je rumah Ju tengok republic taman hijau tu, semoga moss graffiti Ju 'menjadi'

mamaina said...

tak pe..lain kali bole buat plan baru nak mai sini...Homestay banyak. War muzium di bhg pulau..tak perlu takut..anak2 sure suka puna...