Tuesday, September 11, 2012

SYAWAL 24- SI KECIL SEPUPU SAYA.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang.
Daripada Ibn Umar ra beliau berkata bahawa Nabi saw memegang belakang beliau lalu bersabda yang maksudnya" Jadilah engkau di dunai ini seakan-akan orang asing atau pengembara. ". Lalu Ibn Umar ra berkata "Jika engkau telah berada di waktu petang, maka janganlah di nanti waktu pagi. Jika engkau berada di waktu pagi, maka janganlah di nanti waktu petang. Pergunakanlah waktu sihatmu sebelum sakit dan waktu hidup sebelum mati."
(Riwayat Al Bukhari dan Al Tirmizi)

Si kecil ni sebenarnya sepupu saya. Rumahnya di Balakong, Selangor.
Hehe sebenarnya saya pun tak ingat sapa nama dia...
Ini ibunya Puan Nurasmara. Beliau isteri kepada pakcik saya, Abdullah Jaya bin Kaliman.
Pakcik no 21.


Keturunan kami masih mengamalkan panggilan mengikut pangkat, walau pun kecil  anak-anak  terpaksa memanggil mereka " pakcik"!
Walau kecil, beriya dia melayan kami.
( kami datang ni malam)

Tengok tu dia melayan saya pulak....
Macam ada 'kimia'kan...
Walaupun dia tak petah berkata, tapi kami taulah maksud dia tu....jemput dan makanlah kuih ni.....





Adik dan kakak menunggu kami.
Baik betullah dia....

Moga ukwah berpanjangan dan kita bahagia sampai syurga. Amin.
-
Tidak ada enaknya kehidupan dunia ini kerana intinya berisi ingatan akan usia tua dan mati - Syair Arab.

-
Sebarkan salam dan semarakkan amal.

5 comments:

kaknor tmj said...

Salam Ju,
Pandai sepupu kecil Ju melayan tetamu, muka nampak selamba je tapi cute

Kakzakie said...

Jenis tak takut org nie Kak Ju. Nampak mesra walau jarang berjumpa. Cute je dia ajak org makan biskut lagi:)

pB said...

haluihnya cucu Mama Ju

mamaina said...

Kami pun panggil ikut pangkat lagi tak kira la dia kecik ka besag... sama macam mamaju

Cikgu Ma said...

nak pegaang anak sndiri..hehe