Monday, July 30, 2012

Ramadan 10 ( sahabat Nabi SAW)

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

'(ingatlah akan) hari ( kiamat yang padanya)  ada muka (orang-orang) menjadi putih berseri dan ada muka (orang-orang) menjadi hitam legam. Adapun  orang-orang yang telah hitam legam mukanya ( mereka akan ditanya secara menempelak)" Patutkah kamu kufur ingkar sesudah kamu beriman?Oleh itu rasalah azab   neraka disebabkan kekufuran kamu itu". Adapun orang-orang yang telah putih berseri mukanya, maka mereka berada dalam limpah rahmat Allah ( syurga) mereka kekal di dalamnya.
(Terjemahan ayat 106, 107 surah A Li Imraan)

SAHABAT NABI SAW

20-Uthman bin Madz'un.
Sahabat ke 14 yang memeluk agama islam. Beliau merupakan orang Muhajirin pertama wafat di Madinah dan orang pertama dikebumikan di perkuburan Baqi.'


21-Usamah bin Zaid
Usamah dilantik oleh Nabi SAW sebagai panglima perang  ketika usianya 18 tahun untuk membela kematian Farwan bin Umar l Judzami yang dibunuh kejam oleh kerajan Rom.
Beliau anak kepada Zaid Harithah dan Ummu Aiman.
Beliau merupakan panglima perang yang terakhir dilantik oleh Nabi SAW. Ketika tentera sedang bersiap ke medan perang tiba-tiba Usamah mendengar berita  kewafatan Nabi SAW. Usamah membatalkan pergerakkannya dan kembali ke Madinah menziarahi jenazah Nabi SAW.
Di zaman pemerintahan Saidina Abu Bakar , beliau melancarkan kembali tentera pimpinan Usamah untuk menyerang kerajaan Rom.

Segala puji bagi Allah yang mentadbir seluruh  alam.
Ya Allah, cucuri rahmat dan sejahtera ke atas Penghulu kami Nabi Muhamad SAW, keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, kami mohon dari Mu syurga dan apa-apa saja yang boleh menghampiri kepadanya baik daripada percakapan, perbuatan, gerak hati dan keyakinan dan kami berlindung dengan Engkau dari azab neraka.Ya Allah ampunlah segala dosa kami.
Amin.  -

Sebarkan salam dan semarakkan amal.

No comments: