Sunday, March 16, 2014

UIA - LANGIT ILAHI





Dengan  nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam kepada Rasulullah SAW.

Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; dalam pada itu, orang-orang kafir menyamakan (sesuatu yang lain) dengan tuhan mereka.
(Terjemahan surah Al-An'aam 6:1)
Alhamdulillah ke UIA menemani Fatimah Ulfah ke perjumpaan sukarelawan Langit Ilahi- Hilal Ashraf.
Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian Ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembalasan).
(terjemahan surah Al-An'aam 6:2)
.1907555_647683828631524_1034929176_n

Dan Dia lah Allah (yang disembah dan diakui kekuasaanNya) di langit dan di bumi; Ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan, dan Ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan.
(terjemaahan surah Al-An'aam 6:3
Photo: Meeting dengan volunteers #YouthACE2014. 

" Pemuda & Perubahan"

- - -

Moga Allah rahmati semua yg hadir. 

* Gambar oleh Nur Ameer Hakiem Jamaludin

Masjid.
Dan tidak ada sesuatu keterangan yang sampai kepada mereka (yang kafir) dari keterangan-keterangan Tuhan mereka, melainkan mereka selalu berpaling daripadanya (enggan menerimanya).
(terjemahan surah Al-An'aam 6:4)

Kantin.
Katakanlah (wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu."
(terjemahan surah Al-An'aam 6:11)
Nasi Mandy yang lembut, RM 9.00

Bertanyalah (wahai muhammad): "Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?" Katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. Ia telah menetapkan atas diriNya memberi rahmat. Demi sesungguhnya Ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". Orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab yang tersebut) tidak beriman.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:12)

Nasi putih dan 3 lauk- RM 4.50
Dan bagi Allah jualah apa yang ada pada waktu malam dan siang; dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:13)




Katakanlah (wahai Muhammad): "Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan Ia pula yang memberi makan dan bukan Ia yang diberi makan?" Katakanlah: "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): `Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu. ' "
(terjemahan surah Al-An'aam 6:14)

Katakanlah: "Sesungguhnya aku takut jika aku derhaka kepada Tuhanku, (akan dikenakan) azab hari yang besar (hari kiamat)".
(terjemahan surah Al-An'aam 6:15

Sesiapa yang dijauhkan azab daripadanya pada hari itu, maka sesugguhnya Allah telah memberi rahmat kepadanya; dan itulah kejayaan yang jelas nyata.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:16


Dan jika Allah mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan Dia sendiri; dan jika Ia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan, maka Ia adalah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:17)

Dan Dia lah yang Berkuasa atas sekalian hambaNya (dangan tadbir dan takdir); dan Dia lah Yang Maha Bijaksana serta Amat Mendalam PengetahuanNya.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:18)
Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang secara mengejut kepada mereka, mereka berkata; "Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikan dalam dunia!" Sambil mereka memikul dosa-dosa mereka di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:31

Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?
(terjemahan surah Al-An'aam 6:32)

Hanyasanya orang-orang yang menyahut seruanmu itu ialah mereka yang mendengar (yang mahu menurut kebenaran); sedang orang-orang yang mati Allah bangkitkan mereka semula (pada hari kiamat kelak), kemudian mereka dikembalikan kepadaNya untuk menerima balasan.
(terjemahan surah Al-An'aam 6:36)
Fatimah Ulfa juga membuat design/ melukis untuk beg bagi projek Sri Langka.
Jika ingin membantu sila hubungi bridgingthegap2.0@gmail.com atau whatssapp
 0179474997. Beg kain berharga antara RM 14 -RM 16 tidak termasuk pos.
Terima kasih.

1 comment:

Kakzakie said...

Membaca titipan ayat tersebut harapnya kita tidak terlalu dgn dunia yg kian mencabar ini Kak Ju.

Oh.. pandai Ulfa melukis ye:)