Monday, February 24, 2014

DARI JALAN MELAYU, KUALA LUMPUR....

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam ke atas Nabi Muhamad saw.
Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran; oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya.
(Az-Zumar 39:2

Bila saya baca tentang Jalan Melayu, saya terfikir-fikir di manakah ia? Google....
Ya Allah, berpuluh tahun saya melalui jalan ini tetapi tidak pernah terlintas untuk saya ambil tahu jalan apakah ini.
Dari Lrt Masjid Jamek nak ke Jalan Masjid India mesti melalui jalan Melayu.
Di kiri penuh dengan kedai India dan di kanan sepanjang jalan tu penuh dengan gerai.
Saya temui gerai ini. Saya berminat dengan benda ini. Harganya RM 1200. RM 1000 sudahlah kata penjual..... tapikan....buruk sangat...
Ia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar; Ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya), dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya); dan Ia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, - tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.
(Az-Zumar 39:5)
Jalan sampai ke hujung baru ada gerbang Jalan Melayu.
Saya memang tak pernah jalan sampai ke sini. Berpuluh tahun hanya jalan sekerat dan terus ke Jalan Masjid India yang banyak tarikan itu...

Saya bersama anak saudara, Norarifah Md Yatim.

Kalaulah kamu kufur ingkar (tidak bersyukur) akan nikmat-nikmatNya itu, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak berhajatkan (iman dan kesyukuran) kamu (untuk kesempurnaanNya); dan Ia tidak redakan hamba-hambaNya berkeadaan kufur; dan jika kamu bersyukur, Ia meredainya menjadi sifat dan amalan kamu. Dan (ingatlah) seseorang yang memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kembalinya kamu, maka Ia akan memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu telah kerjakan. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.
(Az-Zumar 39:7)
Ini pun papan tanda Jalan Melayu. Kawasan ini kurang popular.

Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadaNya, lupalah ia akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): "Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara, sesungguhnya engkau dari penduduk neraka.
(Az-Zumar 39:8

"(Engkaukah yang lebih baik) atau orang yang taat mengerjakan ibadat pada waktu malam dengan sujud dan berdiri sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya? "Katakanlah lagi (kepadanya): "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.
(Az-Zumar 39:9)
Jalan ke atas sikit...nak tunjuk bangunan lama.
Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".
(Az-Zumar 39:10)
Katakanlah lagi (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya;
(Az-Zumar 39:11)
Masa kami patah balik, orang ramai dah bersedia untuk solat Jumaat.
Katakanlah lagi (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya;
(Az-Zumar 39:11)

Kembali  untuk ke Jalan Melayu.
"Dan aku diperintahkan supaya menjadi orang yang awal pertama berserah diri bulat-bulat (kepada Allah)".
(Az-Zumar 39:12)
Katakanlah lagi: "Sesungguhnya aku takut - jika aku menderhaka kepada Tuhanku - akan azab hari yang besar (soal jawabnya)".
(Az-Zumar 39:13
Berehat dulu di sini untuk beri penghormatan kepada orang yang nak solat Jumaat.
Bagi mereka (yang kafir disediakan lapisan-lapisan dari api menyerkup di atas mereka, dan lapisan-lapisan (dari api) di bawah mereka; dengan (azab) yang demikian, Allah menakutkan hamba-hambaNya: "Oleh itu, bertaqwalah kepadaKu wahai hamba-hambaKu!"( Az zumar 39; 16)
Di hadapan saya tu peniaga.

Sebelah saya duduk pun ada orang solat Jumaat.
Banyak lagi ruang kosong kat belakang tu....
Tetapi (sebaliknya) orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka (dengan mengerjakan suruhanNya dan menjauhi laranganNya), dibina untuk mereka (di dalam Syurga) mahligai-mahligai yang tinggi bertingkat-tingkat, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Demikianlah janji yang ditetapkan Allah; Allah tidak sekali-kali akan mengubah janji-janjiNya.( Az zumar 39'20)

Selesai solat....
Disediakan untuk mereka apa yang mereka kehendaki, di sisi Tuhan mereka; demikianlah balasan orang-orang yang berusaha memperbaiki amal perbuatannya.( Az Zumar 39: 34)
Orang-orang yang mengambil peluang....siapa ? orang luar yang berani!




Dan sesiapa yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan sebab pilihannya yang benar), maka tidak ada sesiapapun yang dapat menyesatkannya. Bukankah Allah Maha Kuasa, lagi berhak membalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah)?(Az zumar 39:

Sudahnya kami ke Sogo.....
Alhamdulillah.





3 comments:

afeezz said...

assalamualaikum mama

pernah sekali solat jumaat kat masjid tu. khutbah dia dalam bahasa tamil

JunAina said...

Mama Ju pintu gerbang Jalan Melayu tu baru lagi dibuat rasanya...dulu2 lama dulu memang tak ada.

Hjh Noralenna Abbas said...

Saya pun berzaman tidak ke Jln Melayu. Dulu byk kedai jual songkok , termasuk kedai buku arwah pakcik saya, Pustaka Melayu Baru.