Friday, June 21, 2013

ISTANA JAHAR, KOTA BHARU, KELANTAN.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Istana Jahar letaknya berhampiran Pasar Khadijah.
Lepas membeli belah bolehlah ke sini...

Dari luar.

Sekarang ia dijadikan Muzium Adat Istiadat.

Rekaannya yang unik.





Pokok Jahar.









Petikan dari Arkib Negara mengenai Istana Jahar.

Istana Jahar ini telah mula dibina dalam masa pemerintahan Sultan Muhammad II (1837-1886) setelah pembukaan bandar Kota Bharu dan pembinaan Istana Balai BIstana Jahar yang terletak berhampiran dengan Istana Balai Besar adalah di antara istana-istana yang menarik yang terdapat di sekitar bandar Kota Bharu.  Malah Iesar.
Tujuan pembinaan Istana Jahar oleh Sultan Muhammad II ini adalah untuk dikurniakan kepada cucundanya yang bernama Long Kundur Bendahara.  Berikutan kemangkatan Sultan Muhammad II pada tahun 1886, takhta negeri Kelantan diganti oleh Long Sulong yang memerintah dengan gelaran Sultan Ahmad.  Pada masa pemerintahan baginda Istana Jahar diteruskan pembinaannya sehingga ia siap.
Pada tahun 1889, setelah tiga tahun di atas takhta Kerajaan, Sultan Ahmad mangkat dan digantikan oleh Long Kundur Bendahara dengan gelaran Sultan Muhammad III.  Baginda Sultan Muhammad III telah menjadikan Istana Jahar sebagai tempat persemayaman baginda, selain daripada Istana Balai Besar.
Pada masa pemerintahan Sultan Muhamad IV, baginda telah menjadikan Istana Balai Besar sebagai tempat bersemayam baginda. Namun Istana Jahar masih juga digunakan. Istana ini tidak mempunyai nama sehinggalah pada tahun 1911 selepas Sultan Muhamad IV pulang daripada melawat Singapura dan membaiki Istana ini.  Istana ini diberi nama Istana Jahar, mengambil sempena nama daripada sejenis pokok bunga yang menghiasi halaman Istana Jahar. Istana ini kemudiannya dikurniakan kepada puteranya Tengku Ismail yang bergelar Tengku Seri Indera Mahkota.
Selepas kemangkatan Sultan Muhamad IV pada tahun 1920, puteranya Tengku Ismail menggantikan baginda menaiki takhta Kerajaan Kelantan bergelar Sultan Ismail.  Sultan Ismail tidak bersemayam di Istana Balai Besar sebaliknya bersemayam di Istana Jahar iaitu istana yang dikurniakan oleh Almarhum ayahanda baginda.
Sultan-sultan Kelantan yang kemudian seperti Sultan Ibrahim (1944-1960) dan Sultan Yahya Petra (1961-1979) tidak lagi bersemayam di Istana Jahar sebaliknya mempunyai istana sendiri.
Istana Jahar kini dijadikan sebagai Muzium Diraja Negeri Kelantan.  Muzium ini mempamerkan sejarah kesultanan Negeri Kelantan daripada zaman awal hinggalah kepada pemerintahan Sultan Kelantan pada masa sekarang.  Ruang pameran yang terdapat di bangunan Muzium ini dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti peralatan senjata, pakaian tradisi, dan hal-hal lain yang berkaitan dengan kesultanan. Walaupun telah dijadikan Muzium tetapi reka bentuk asal bangunan ini tetap dipelihara.  Seni binanya yang unik dengan ukiran-ukiran yang cantik telah menyerikan lagi bangunan istana yang dijadikan muzium itu.
-
'Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah...''
(maksud ayat 54 surah An Nur Juz 18)

5 comments:

Dr Singa said...

kelantan saya tak pernah jelajah lagi..

afeezz said...

pernah smpi sekali kat kawasan ni. tp tak tau plak nama tmpt ni istana jahar.. huhu

Dr K said...

Salam MamaJu..

Saya dah ke istana ni..
Siap kena saman parking lagi...hahahaha..

Cantik header baru :)

Cikda said...

cantek, kemas dan dijaga rapi.. :)

Ayah Zain said...

alahai, az x sampai ke sini ari tuh