Wednesday, February 13, 2013

JOM KE ISTANA!

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud ' Sesungguhnya seutama-utama manusia ( yang terdekat) dengan aku pada hari kiamat adalah mereka yang lebih banyak berselawat kepadaku'
(Hadis riwayat An Nasai' dan Ibn Hibban)

Maaf. Ini memanglah istana tetapi sekarang ini telah diambil alih menjadi Muzium.
Ini Istana Negara Lama, Jalan Istana, Kuala Lumpur.
Ia bertentangan dengan Jalan Syed Putra.

Istana ini dibina pada 1928, asalnya kepunyaan jutawan En Chan Wing. Ia dibian dengan kos RM150,000. Semasa Jepun memerintah tempat ini diguna sebagai Mes Tentera Jepun. Kemudian selepas Jepun menyerah kalah, Selangor membeli istana ini untuk  DYMM Sir Hishamuddin.
Pada 1957 kerajaan Persekutuan membeli istana ini dengan harga RM 1.4 juta dan ubahsuai RM 328,000 untuk dijadikan istana yang sesuai bagi kediaman raja bagi sebuah negara merdeka yang baru.
Ini pintu besar istana.
Bayaran masuk RM 5 bermula 1.2.2013.
Mula-mula nampak padang yang cantik.
Tempat pengawal.



Tingkap istana.

Sampai di pintu utama istana. Buka kasut, beg disediakan.
Tidak dibenarkan mengambil gambar di dalam.
Sebenarnya ini bukan di ruang dalaman  istana. Ini di ruang pameran. Ini laluan untuk ke tandas.
Keseluruhan dalaman istana boleh di lawati.
Yang menarik ialah apartment  untuk YDA.
Khas untuk tuanku berdua.
Ruang pameran Raja Kita.









Ruang pameran ni masih sama seperti tahun lalu juga.
Tengkolok.
Tiara daripada berlian terbaik. (replika)

Bahan baru.
DYMM YDA
Tingkap yang cantik.
Luar istana.
Secara keseluruhannya memang sudah masanya istana ini diganti dengan istana baru seperti yang ada di Jalan Duta.
Istana ini sudah nampak uzurnya.......
Dah habis ronda....







Jom ke Masjid Negara untuk solat zuhur berjemaah pula.
Alhamdulillah.


-


Makan ais krim sikit......


'Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya ' Berselawatlah kamu kepadaku kerana selawat itu menjadi zakat  (pemgheningan jiwa pembersih dosa) bagimu'
(Hadis riwayat Ibn Murdawih)












7 comments:

zino said...

menarik tu boleh juga datang melawat kat sini...

afeezz said...

waktu operasi please? hehehe

Hjh Noralenna Abbas said...

Suka, nak ke sana lah nanti.

Dr Singa said...

oh?
dah boleh masuk dalam Istana?

kena pergi semula ni..
hari tu tak boleh lagi

Kakzakie said...

Serba kuning semuanya kalau dah kata diraja kan...

Passport pun dia tunjuk juga heee...

atuk said...

Assalamualaikum Mama Ju

nak ajak anak2 nanti la...

Daddy Ziyyad said...

passport agung pun ada..hehehehehe