Wednesday, January 2, 2013

19 SAFAR - SELAT MELAKA

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
'(Dialah) yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dialah yang menurunkan air ( hujan) dari langit, lalu Dia hasilkan dengan ( hujan) itu buah-buahan sebagai rezeki untukmu. Kerana itu janganlah kamu mengadakan tandingan-tandingan bagi Allah padahal kamu mengetahui'
(Terjemahan ayat 22 surah Al Baqarah)
Terbentang luas Selat Melaka.

Lebih kurang 350 meter nun di sana, kita dapat menikmati lebih dekat kocakan air Selat Melaka!
Kapal di perairan.
Ada orang ambil peluang memancing! Ikan sembilang!


Angin kuat. Laut macam bergelora....
Atap pun ada yang melayang....

Saya dan emak.
Kami cool saja....


Emak kata bla, bla.....Alhamdulillah.

Cantikkan 3 pondok tu?



Mesti nak bergambar di Arah  Angin ni....

Nampak 4,5 bot nelayan.

Di Seberang tu, Indonesia. Dengan tambang RM 100 pergi balik kita akan sampai Pulau Kerimon, naik di Jeti Kukup.

OK lah balik dulu, nampak macam nak hujan!








Melalui pokok-pokok bakau lagi.
Kenapa sentiasa ada  timbunan sampah di bawah pokok?
...Akar pokok bakau sememangnya perangkap sampah! Setiap kali selepas air  pasang, sampah akan tertinggal di situ.
Walau dibersihkan, sampah tetap datang....

Alhamdulillah.



3 comments:

Daddy Ziyyad said...

Salam MamaJu..selamat tahun baru 2013...Saya pernah ke sini sekali, dah agak lama..mmg cantik pondok tgh laut tu kan..:)

TUN TIJAH said...

Teringat masa kami otw dari Pontian Kecil ke Tanjung Piai, kereta kami ditahan oleh polis trafik;

"...tadi abang x pakai tali pinggang kaledar bang.....bla....bla..."

"heh...saya memang pakai tali pinggang...macam mana kata tak pakai....."

Agaknya sebab kereta kami daftar di Perak...hahaha

Dr Singa said...

ohh..!?
ni jeti yang belah mana lah ni...?