Tuesday, January 1, 2013

18 SAFAR - HUTAN BAKAU- TANJUNG PIAI.

Dengan nama Allah yang Maha Pemura lagi Maha Penyayang.
'Kitab( Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya: petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.( iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat dan menginfakkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Dan mereka yang beriman kepada ( Al Quran) yang diturunkan kepadamu ( Muhamad) dan (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum engkau, dan mereka yang yakin akan adanya akhirat.
Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.'
(Terjemahan ayat 2- 5 surah Al Baqarah)
Masih di tempat yang sama.
Macam menuju infiniti...
Air pasang.
Banyak papan tanda rosak.
Susur jalan juga di makan hari.

Jom ajak anak-anak mengenal alam.
Itu ikab belacak. Ia kelhatan timbul di air yang cetek.
Ikan ini mempunyai ikan 360 ^ jadi boleh lihat kesemua arah!


Ini siput mata merah. Subhanallah.
Boleh turun dan mengenal hidupan di air cetek.

Ini belangkas.

Siput Berongan ke?
Daripada melihat hidupan di air cetek ,kita naik ke pusat pemerhati. Boleh tenguk burung...
Ke Menara.
Pusat Pemerhati burung.

Melihat kehijauan disekeliling. Sesekali terdengar  suara unggas. Dan yang pasti  melihat monyet bergayutan!




Moga kita lebih menghargai alam ciptaan Allah.





Alhamdulillah.


6 comments:

razijohari said...

Subhannallah....

mamaina said...

tiap thun balik BtPahat tapi x penah sampai sana. JB pun baru 2 kali..huhuhu

afeezz said...

assalamualaikum mama

sy tak pernah smpi sini lagi walaupon dekat jer ngan kampung...

mamaina said...

mamaju..saya org sg.petani. suami org BP. mamaju orang rengit kan..daha lama teringin nak ke Rengit...Insyaallah..satu hari nanti saya mesti cuba ke Rengit. katanya barang2 murah

Kakzakie said...

Eh... bila ni Kak Ju anak-beranak pergi? Entah-entah masa tu kakak ada di kampung. Dekat je dgn rumah kakak tau. Kampung kakak tu yg jalan masuk kalau dari arah Pontian berdepan dgn Kukup Golf Resort sebelah kiri..

Dr Singa said...

ada baca tak kat paper?
masa air pasang besar baru-baru ni.. depa ramai-ramai mandi kat slpoe entrance kat depan tu..
macam air terjun!