Thursday, April 3, 2014

REPUBLIK TAMAN HIJAU

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Selawat dan Salam kepada Baginda Rasulullah SAW

'Sesungguhnya Allah Menyuruhmu berlaku adil dan berbuat kebaikan'
(maksud ayat 90 surah Al Nahl)
Lama tidak bercerita tentang Republik Taman saya....
Tengok, lotus saya. Ada sejenis hidupan air yang sangat cepat merebak memenuhkan ruang! Lotus pun kalah. 

Antara sahabat  saya.....



Jambu besar. Isinya berwarna putih, Didalamnya ada ulat!

Markisa juga ditebuk ulat!
Bersesak-sesak. Semalam buang sebahagian pokok markisa untuk memberi laluan kepada kedondong bernafas...
Lengkuas jenis kecil. Mudah nak mengambil isinya.
Nanas. Belum sempat nak tanam dalam pasu.


Pokok Janggut.


Peria masih berkhidmat...

Keembong. 


Akar Dani.




Cyaccas









Teringin juga nak penuhkan pagar dengan pokok ni..


Alhamdulillah.



SEBARKAN SENYUM SEBARKAN SALAM
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.


Sahabat Rasulullah SAW.
SAAD BIN ABI WAQAS

Seorang sahabat yang dipuji Rasulullah saw kerana kecerdikannya dan kepahlawannya. Beliau bersama-sama Rasulullah saw di dalam peperangan Badar dan perperangan yang lain.
-

4 comments:

Dr Singa said...

Arwah Ayah saya panggil Pkoko Janggut Suharto
orang kat nuresry yang ajar dia..
kenapa.. tak tahu lak

rosli said...

Mamaju,

Tu yang bestnya bila ada kawasan lapang tepi rumah. Banyak pokok kita boleh tanam. Sejuk mata memandaang. Saya suka.

Tetamu Istimewa said...

Assalamualaikum, wah kehijauan yang sangat menenangkan. Sememangnya saya suka bercucuk tanam.

P/S: Buku saya, Kumpulan Cerpen Remaja: Tetamu Istimewa terbitan ITBM (2014) telah pun terbit. Jika berminat boleh pesan terus dengan saya. Maklumat lanjut boleh baca di blog saya. Sokongan kalian amat saya hargai. Terima kasih.

pt ส่าหรีสี said...

Assalamualaikum mama,
banyaknya tanaman kat republik taman mama, seronok tengok.