Wednesday, October 2, 2013

REPUBLIK TAMAN HIJAU

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
mama ju
Tiba-tiba saya terjumpa gambar lama ini. Saya, suami dan emak sama-sama minat bercucuk tanam!
Tak ada pokok baru.
Suka tengok belalang ni. Dok diam di pokok limau nipis. Saya doklah usisk-usik, tak maunya dia bergerak...

Menunggu bunga lotus kembang.
Rupanya di sebalik Markisa ada kacang botol....


Pudina.
Kunyit.
Kucai yang sentiasa tumbuh tiap kali dipotong daunnya.

Oregano. Saya dah petik-petik tanam di plastik beg.

Peria katak.

Daun pandan. Sebahagiannya dah saya tanam dalam pasu.

Limau.

Mangga luar pagar.






Mangga dalam pagar- 

Sayang, pokok kemboja saya di jangkiti penyakit. Habis satu pokok.
Saya gantikan kemboja dengan pokok ini. Ini pokok lama.


Alhamdulillah.

SEBARKAN SENYUM DAN SEBARKAN SALAM.
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.




4 comments:

Kakzakie Purvit said...

Oooo... itu pokok oregano kakak tak tahu. Kakak dulu tanam tapi sebab membiak cepat lalu kakak buang semua dah. Dulu kalau anak-anak demam kakak guna daun ini ramas dlm air jelum kepala dia...

Hjh Noralenna Abbas said...

Saya pun ada tanam pandan dalam pasu, letak tepi kolam ikan.

pt ส่าหรีสี said...

Asslamualaikum mamaju,
hihihi ada mempelam di luar pagar juga, selalu didengar buah cempedak di luar pagar...hihihi

Meriah betul republik taman hijau mama ni.

Dr Singa said...

apesal banyak blur blur kak..