Wednesday, September 18, 2013

ALAHAI BUNGA KANGKONG.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
'Dan DIA yang menghamparkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai di atasnya. Dan padanya DIA menjadikan semua buah-buahan berpasanga-pasangan. DIA menutupkan malam kepada siang. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berfikir.'
(maksud ayat 3 surah Ar-rad)
Orang panggilnya teko bunga kangkong.
Ini teko kecil tanpa tutup yang saya temui di rumah mertua saya di Kelantan. Ia tersorok di celah almari lama. Kecil , tingginya dalam 2 inci.
Menurut adik saya, teko ini digunakan untuk orang sakit.

Sebenarnya teko ini kepunyaan arwah ibu mertua saya. Beliau meninggal pada 1981. Al Fatihah..

'Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami tampakkan, dan tidak ada sesuatu pun yang tersembunyi bagi Allah baik yang ada di bumi mau pun yang ada di langit.'
(maksud ayat 38 surah Ibrahim)

Saya juga menemui mangkuk besar!
-
Saya rasa saya tak pernah melihat mangkuk dan teko ini semenjak saya kawin!
-
'Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan solat, YA Tuhan kami perkenankanlah doaku'
(maksud ayat 40 surah Ibrahim)

Nampaknya bertambahlah koleksi  bunga kangkung saya.

'Dan di bumi terdapat bagian-bagian yang berdampingan, kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman,pohon kurmayang bercabang dan tidak bercabang: disirami dengan air yang sama, tetapi Kami lebihkan tanaman yang satu dari yang lainnya dalam hal rasanya. Sungguh,pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda( kebesaran Allah) bagi orang-orang yang mengerti.'
(maksud ayat 4 surah Ar-Ra'd)

Alhamdulillah.

' Ya Tuhan kami, ampunkanlah aku dan kedua ibu bapaku dan semua orang yang beriman pada hari diadakan perhitungan (hari kiamat)
(maksud ayat 41 surah Ibrahim)

SEBARKAN SENYUN SEBARKAN SALAM
CINTA ALLAH CINTA RASULULLAH.

4 comments:

Hjh Noralenna Abbas said...

Pinggan mangkuk dahulu 'design'nya menjadi kegemaran orang sekarang. Begitu juga pinggan mangkuk kini akan jadi lama juga satu masa nanti. Simpan dan jaga ye untuk anak cucu masa depan. Ju, saya juga ada koleksi siri bunga kangkung warisan arwah mak. Berat bukan main! Ha ha

afeezz said...

ini namanya bunga kangkung ke? baru tau...

Kakzakie said...

Kakak ada satu pinggan makan yg kakak simpan sebab itu pinggan arwah mak kakak - sayang nak guna bimbang pecah..

pt ส่าหรีสี said...

Assalamualaikum mamaju,
Aaa....saya dapat idea, kalau balik kampung, nak pegi selongkar gerubuk kat rumah nenek. Dapat satu dua jadilah...rasa-rasa macam ada je, pernah tengok masa kecik-kecik dulu