Tuesday, June 5, 2012

TRAVELOG (4) MIRI, SWK DAN KUALA BELIAT, BRUNEI

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah ra bahawa Abdul Rahman bin Shakir ra berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya "Apa pun yang saya larang kamu lakukan, maka jauhilah dan adapun apa yang saya perintahkan kamu lakukan, maka kerjakanlah sekadar kemampuan. Sesungguhnya yang membinasakan orang sebelum kamu addalah banyaknya pertanyaan dan perselisihan mereka dengan nabi-nabi mereka (tidak mahu patu taat dan patuh)
(riwayat Al Bukhari dan Muslim)





Masjid Miri di tengah bandar.


Singgah seketika di pasaraya. Beli-beli lagi.
Ke Q mart. Pasarnya besar. dan bersih.. Kami ke sini membeli ikan terubuk masin.
Tapi adik saya membeli barang kemas!
Sebenarnya macam-macam ada di pasar ini.

Dari Q mart kami terus masuk ke Brunei.
Ini gambar di imigresen  Brunei.
Kuala Belait terletak di  gigi perairan Laut Cina Selatan.

Tanah jajahan Brunei. 

Awan dan matahari petang menyambut kami di sini.

Kami nak ke Kuala Belait dan Seria.


Sampai ke Kuala Belait, ibu  daerah Belait. Kelihatan mercu tanda dari Shell.

Mercu Tanda di tengah bandar.

Antara tarikan di sini ialah istana Mangelella. istana daerah  Sultan. Pelawat boleh singgah di sini.
Saya rasa Farah mengambil gambar ini di kedai cenderahati. Kami membeli beberapa tanda kenangan di sini.

Masjid Kuala Belait.
Gambar daripada inharh.


Walau seketika tapi seronok menemui tempat baru. Kami meneruskan perjalanan ke Seria.

-
Ya Allah ampunilah dosa kesalahan kami dan kedua ibu bapa kami serta kasihanilah kami dan  ibu bapa kami sebagaimana mereka mengasihani kami semasa kami kecil. Amin.
-

Sebarkan salam dan semarakkan amal.





5 comments:

Kakzakie said...

Kakak kena baca yg tertinggal Kak Ju. Ada pulak Nabil lumba basikal juga (heh... ngeri tengok dia terjun).

Oh... baru kakak tahu gambar yg snap Fara ye. Kakak tumpang tengok ajelah. Tak pernah sampai Brunei lagi. Negara Islam yg boleh dicontohi kan..

che mid said...

Aisshh.. lama tak singgah sini, mcm-mcm serita tertinggal.. selamat bercuti mama Ju

Nora Talib said...

selamat bercuti. salam ziarah & follow...

atuk said...

Assalamualaikum Mama Ju

saya belum sampai lagi
tengah pasang angan2

afeezz said...

assalamualaikum mama : cenderahati utk kami takde ker?