Wednesday, May 9, 2012

MUZIUM BUGIS, PONTIAN

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
'dan pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan berkelompok untuk  diperlihatkan  kepada mereka  semua perbuatannya. Maka barang siapa mengerjakan kebaikan sebesar zarrah niscaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan barang siapa mengerjakan kejahatan seberat zarrah, niscaya dia akan melihat  (balasan) nya.
(Terjemahan ayat 6,7,8 Surah Az zalzalah.)

.Muzium Bugis ini terletak berhampiran Pantai Rambah. Dari bandar Pontian ada papantanda menuju arah ke Muzium ini. Sama arah untuk ke Kukup kalau tak silap.
Sebenarnya saya tercari-cari juga untuk ke sini.Tanya orang di gerai makan tepi jalan besar , tanya orang di gerai air kelapa. "Jalan kaki pun sampai! tapi saya tak pernah masuk!"kata pemjual air.

Akhirnya saya bertemu Muzium ini tak jauh dari jalan besar.  Bangunan ini didirikan oleh Majlis Perbandaran Pontian bersama sebuah lagi agensi kerajaan. Didakwa bangunan ini berharga RM 3.4 juta.

Muzium Bugis telah lama jadi bualan maklumlah ia telah di rasmikan lama dahulu pada 26/7/1994 oleh Dato Menteri Shabaruddin Chik.
Masa tu Muzium bertempat di Teluk Kerang tak jauh dari sini dikendalikan oleh seorang pencinta bahan-bahan berunsur
Bugis.

Bahan-bahan di Muzium ini kepunyaan En. Abdullah Ahmad.
Beliau sentiasa ada di Muzium ini. Orangnya  ramah dan rajin bercerita pasal sejarah Bugis, sejarah raja-raja Johor, Menteri Besar Johor dan macam-macam.
He he saya tutup aurat pahlawan ni......

bilik tidur dan baju-baju


baju daripada kain karung tepung gandum.


Perhiasan pengantin.
Pelamin Bugis.
En Abdullah sedang bercerita tentang salinan surat Sultan Johor.
Rumah Bugis.

Ruang penghargaan yang diterima.
Setem dengan potret Sultan.


Ada pinggan bunga kangkung dan pinggan bercop  istana Johor.
Setem Persekutuan Tanah Melayu.






Didakwa sepatu komunis yang telah ditampal 8.,9 kali.

Banyak lagi koleksi En Ahmad yang masih ada dalam simpanan beliau.

Alangkan cantiknya kalau ada campurtangan pihak berkuasa seperti Jabatan Muzium atau pihak Pelancungan Msia dalam mengemaskini Muzium ini. Adakan keterangan setiap bahan tertera. Cantik jika  dipaparkan juga sejarah kemasukkan Bugis ke Tanah Melayu. Para sarjana mungkin boleh masuk campur dalam memastikan ketepatan sesuatu tarikh.
Dah namanya Muzium Bugis, eluk  hobi yang  berbeza tidak diletakkan di sini  atau asingkan seperti majalah-majalah  lama, gambar Natrah dan ibunya, pinggan mangkuk ,sepatu komunis dll.

Maaf.
Terimakasih banyak-banyak kepada En Ahmad Abdullah yang melayan kami. Sempat lagi beliau meluah perasaan- dua tahun  beliau tidak dibayar dalam mengendali Muzium ini!
-
Sebarkan salam dan semarakkan amal.






2 comments:

kaknor tmj said...

Salam Ju,

Baru malam ni di tv1 (rancangan apa kak tak pasti) mengesahkan tentang kemasukan dan campur tangan Bugis di Tanah Melayu.Mengikut sejarah, org2 Bugis yg berasal dr Sulawesi ni terkenal dgn sifat berani dan handal dlm pelayaran.

afeezz said...

assalamualaikum mama : walaupon kg sy kat pontian, tak pernah pon smpi muzium ni....