Tuesday, March 27, 2012

AKAR DANI

4 Jamadil Awal 1433
Dgn nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Abdullah bin As Sa'ib meriwayatkan maksudnya' Rasulullah SAW melaksanakan solat empat rakaat setelah matahari tergelincir sebelum zuhur, ' Saat itulah pintu-pintu langit dibuka. Maka aku ingin ada amal solehku yang naik ke langit pada waktu itu'
(Riwayat Tirmizi dan Ahmad)

Pokok ini di namakan Akar Dani atau Rangoon Creepers.
Saya mengeluarkannya daripada pasu dan meletakkannya di satu sudut di tepi pagar.
Akar Dani membesar dan menjalar....
Bunga-bunganya tersorok! Ia berada di luar pagar yang dilindungi pokok mangga.

Ketika membersihkan kawasan hujung ini, baru saya perasaan Akar Dani berbunga .

Saya pun mengalih-alihkan kedudukan bunga-bunga itu ke dalam ....

Cantik di pandang mata. Alhamdulillah.

Akar Dani di Walizgarden.blogspot.com

Lebat sungguh Akar Dani di lenaherbs.blogspot.com
Gambar saya ambil selepas berbasikal di Taman Warisan kemarin.


'Ya Allah.janganlah kiranya Tuhan pesongkan hati kami sesudah Engkau kurniakan kami petunjuk, anugerahlah kami akan rahmat kerana sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha Pengurnia. Amin.'

-

Sebarkan salam dan semarakkan amal.


8 comments:

Kakzakie said...

Cina depan rumah kakak ada tanam pokok ini Kak Ju... bunganya memang banyak tapi rumah kakak tak bolehlah tanam sebab halaman rumah tak besar...

kakcik said...

Indahnya kurniaan Ilahi. :)

kaknor tmj said...

Salam Ju, cantiknya bunga ni, wangi ke baunya? semoga kembang mbiak spt warizgarden

eda_ej said...

kalo mak eda tengok ni mesti die suke.. kat kg laman tu penoh bunge je.. hehhe..

eda, dok cheras.. saje je dtg alamanda ari tu cuci mate.. hehheh..

nadz said...

.oh namanya akar dani...tapi mama nadz selalu sebut 'sunting dayang' ..memang cantik sangat bunga ni, mengeluarkan keharuman waktu pagi, kena buat junjung untuk dia. mama nadz pun ada tanam juga tapi masih belum berbunga.

Ayah Zain said...

subhanalah mamaju, cantek nya

gadisBunga said...

bunga ni saya suka sebab wangiiii.... :)

MaryaYusof said...

Mama,

Akar dani tu sukar tak nak menjaga nya? Teruja saya tgk... :)

Majalah anis yg baru ni bercerita ttg irfan khairi ke? Sy kagum dgn beliau! Jutawan Islam-Melayu muda! :)