Sunday, May 22, 2011

BOB LOKMAN SEKOLAH DI MAAHAD HAMIDIAH....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG.

Daripada Abu Muhamad al Hasan bin Ali bin Abi Talib ra Rasulullah saw bersabda yang maksudnya" Tinggalkan apa yang meragukanmu dan kerjakan apa yang tidak meragukanmu"
(Riwayat Tirmizi)
Buku Travelong Hidayah ini diterbitkan oleh JUNDI RESOURCES, harga RM 16.00. Ada dijual di MPH.
Buku ini mengisahkan rakaman perjalanan hidup anak seni bernama Bob Lokman.
Bob atau Hakim bin Lokman bin Ahmad  Bakok bin Muhamad Yusuf.(Tok Kenali)
Tok Kenali ulama terkenal Kelantan itu adalah moyang Bob..

Kisah bermula di tempat kelahiran di Kelantan kemudian berhijrah ke Kuala Lumpur. Cerita panjang lebar tentang masa silam bersekolah di Mahaad Hamidiah Kajang.Banyak sepak terajang di situ. Pernah menjadi ketua Asrama dan pembahas  terbaik sekolah.. Bagaimana ketua asrama boleh dibuang sekolah?
Rasa terus tercabar bila tahun 1981 dibuang dari Mahaad Hamidiah! Waktu tu tingkatan lima...
Maka teruslah beliau bergelandangan...tidak ada rumah

Cerita jujur ini sangat menarik. Dapatkan buku ini.

Kesedaran yang sangat tajam timbul apabila satu hari teman baiknya meninggal dunia.....sebelum itu suatu petang sebelum ramadan mereka duduk berbual-bual. Kawannya berkata"Bob aku nak belajar sembahyanglah, aku nak belajar
mengaji"Pada masa itu umurnya 51 tahun.....akhirnya dia dapat belajar alquran dari guru yang datang ke rumah.
Satu hari"Kau dah belajar apa?"
"Sekarang aku tengah belajar surah Al fatihah"......"Bob. aku ni nak baca Al quran pun susah, nak tulis jawi pun susah dan nak ingat pun susah"
...........Bulan puasa...."Bob kita ni banyak dosalah...Aku dah lama tak puasa.......

"Bob macammana kita nak buat pahala?"
"Apakata kita round naik kereta, beli barang2, masuk kampong. Kalau nampak orang susah kita bagi barang2, beras ke, apa ke..."Kawannya mencadangkan sesuatu.....

.....
Akhirnya sebelum sempat rancangan itu terlaksana, beliau meninggal dunia.AL Fatihah.
Kehidupan Bob sedikit demi sedkit berubah.....

Buku ini diterbitkan Mac, 2011.

Selamat membaca.
ASSALAMMUALAIKUM
Sebarkan salam dan semarakkan amal.
Jadilah pencinta Al quran.














6 comments:

Zakiyah Zainon said...

jumpa di pesta buku

Kakzakie said...

Assalamualaikum mama ju,

Bagus buku ini mama ju. Baca sinopsis mama kakak dah dapat bayangkan sebab dulu dia berlakon jadi jahat, sekarang selalu jadi imam. Dia pun dah jadi ahli pas.

ainhany said...

salam mama,

alhamdulillah, nielaa berkatnya jadi anak cucu alim ulamak. Bob Lokman adalah cucu generasi tok kenali yang pernah digeruni musuh dan ulamak disegani . Alhamdulilah keinsafannya mmberi satu perubahan buat diri. Semuga ALLAH mmberkati hdupnya..

Ain da baca buku ni yang dijual tika pesta buku tempuhari..syukur satu tavelog dakwah yang mmbina.Amin

terima kasih mamma atas intro yng mnarik nie..i like

mohd said...

dah beli semalam .

razi said...

nak beli la...menarik nampak!!!

azlina said...

assalamualaikum mama ju...

teringin nak beli buku ni hari tu gi pesta buku sekejap sgt x sempat hendak cari..