Wednesday, December 23, 2009

Aku adilah.

Shino, Mama Ju salin luahan rasa Shino ni. Bab-bab terakhir buatkan Mama sangat terharu. Selamat belajar. Moga dapat result cemerlang. (Adilah adalah pelajar tahun pertama jurusan perubatan di Universiti Alexandria Mesir.) Dia merupakan teman rapat anakku, Farah Nabihah.

Mama cakap..
Posted by adilah at Sunday, December 06, 2009

"Dah 3 bulan aku di Mesir..tengah hari tadi aku terima bungkusan dari Malaysia..ooh rupenye mama yang hantar..

Aku sangat-sangat lah gembira..ye lah sape yang tak suka kalau dapat hadiah dari orang yang tersayang..

Mama sanggup poskan hadiah hari jadi ku walaupun berada jauh di perantauan..sedih nye..teringat aku akan kata-kata mama yang sentiasa berada di minda..

Mama tanya "Adik dah besar nak jadi ape?"
Dengan confident nye aku jawab doktor lah..(mase nie aku umur 7 tahun)
Mama senyum

Mama cakap, bagusla keluarga kita ade doktor sorang..senang mama esok"
aku tersengih..

Mama tanya "Adik nye favourite subject ape2"
Mestilah matematik..(aku form 3 dan aku sangat suke math)
Mama senyum

Mama cakap "Ma teringin nak tengok adik naik pentas macam diorang"
aku senyap..mase tu Hari Kecemerlangan sekolah..mama maksud kan anugerah untuk pelajar SPM 10A1

Mama tanya lagi "Adik nak amik bidang ape nanti dah habis sekolah?"
ermm..tak tau lar..(mase nie form 5 dan aku sangat2 tak yakin dengan diri sendiri)
Mama senyap jer

Mama cakap "semua orang mesti ade matlamat, baru boleh berjaya"
aku pula yang senyum,,science actuary lar..tapi masih lagi tak yakin

Mama tanya lagi "Ape target adik?"
ermm..aku sendiri tak tau..
Mama senyap

Mama cakap"U must put your target higher than your expectation"
aku sengih je lar..

Mama tanya " macam mana exam tadi?"
aku menangis sebab tak dapat jawab..(mase ni SPM kertas Biology)
Mama senyap
Mama cakap "Tak pe la benda dah lepas"
aku diam..frust

Mama tanya "Adik nak amik medic x?"
tak tau la..(hati aku sangat frust sebab kena reject dengan scholar)
Mama senyap

Mama cakap "nenek suke kalau cucu die ade sorang jadi doktor..senang 1 family"
dalam hati aku..semua parents nak anak jadi doktor..haha jahatnye..

Mama pesan" selalu bangun awal buat solat istiharah..
pagi-pagi buat solat dhuha supaya rezeki masuk"
haha kadang-kadang je aku buat..tapi selalu jugak la..

Dan 1 malam aku mimpi aku berada di suatu tempat..keliling aku orang arab..hmm dh agak la nie mesti mesir..tak lame lepas tu kawan aku yang agak rapat jatuh sakit..die ade tumour kat cerebellum..bahaya tapi nasib baik benign tumour..Tibe-tibe hati aku kuat untuk sambung belajar dalam bidang medic..(lagipown alang-alang sains hayat di UM)Sekarang betul-betul aku di Mesir dan ambil bidang perubatan..huh cepatnye mase berlalu..

Mama pesan "ape-ape pun dahulukan pelajaran..kalau ape-ape jangan lupe bagitau"
dalam hati aku..takkan aku nak susah kan mak aku..(sebak)

Mama cakap "Mama hantar anak mama kat Mesir nak tengok die balik jadi doktor"
aku pula yang senyum..

Mama pesan lagi "jangan pergi sane balik dah kawin"
hahaha terbahak-bahak aku gelak..tapi aku tau mama serius

Dan pesan yang paling aku ingat
"keluarga kita tak ramai, ape-ape pun dah senang nanti jangan lupe kan family..."

Ma if u read this..I might not remember all the words that u have said but..I was and really am touch by your love and for most all your the sacrifices for me..

I'm not promising you anything even I want to ask more from you..do pray for your daughter success..
I really need strength and courage as this is the first time we are separated thousands miles away from each other..

I miss you so much..(actually I'm crying right now..haha)

I love you, Mama"

Ended.

No comments: