Thursday, October 15, 2009

SEKETIKA DI PERIMPUNAN AGUNG DI PWTC






Ramai sungguh di sana di sini ,melayu-melayu berbaju batik, berbaju melayu,bersampin songket.
Mereka berlegar-legar ke sana sini,agaknya dah penat dengar taklimat dan ucapan dari bahagian-bahagian.
Dua tingkat di bawah ni adalah pemerhati.Bilangannya ramai memenuhi ruang.Ada yang khusyuk
melihat dari screen di tingkat 1 sambil duduk beralaskan suratkhabar.
Yang lain masih berlegar-legar ....
Jam 1.15 th majlis ditangguhkan. Orang ramai memenuhi ruang.
Gerai2 jualan penuh sesak dengan orangramai.Di Jakel jualan songket menarik perhatian ramai.Ada yang mencuba, Ini sampin ke batek?Tanya beliau pada saya'Berapa' '68'Saya fikir rm 680 rupanya rm 6800! .Coraknya taklah cantek,tapi saya tak cakap begitu padanya.
Seorang lelaki mendengar penuh minat harga songket.'ini 4 ribu,ini 1 ribu.ini murah 100 lebih...bila dengar yang ini diapun mula bercakap (macam nak beli)
Di gerai hujung terdengar suara berteriak 'Songket,songket, 8 helai 100!Ramai orang berpusu-pusu ke sana....
Saya perhatikan ramai perwakilan mengenakan songket mahal.Ribu-ribu.Saya rasa saya dapat bezakan mana songket mahal mana songket murah...
Songket dari Terengganu agak mahal.Ada dijual sehingga rm25000.
Cuba tanya pemimpin atau orang kaya berapa harga baju dan songketnya?
Ada sorang tu songketnya berharga rm17,000.Ada menempah baju melayu berharga rm17,000 juga.Tukang jahit tu pernah berkursus jahitan di London!
Di Jakel macam-macam jenis songket mahal ada,berwarna warni.Mereka tak meletakkan harga.
Di Mz Tahir songket yang ditayangkan diletakkan harga,jadi tahulah songket tu rm10,000,rm 1,700, rm150 dll.
Bermacam ragam dapat dilihat,namun janganlah lupa dengar ucapan Presiden!
Sebenarnya waktu saya tiba tu Presiden dah pun balik,jadi tak dapatlah ambil gambar beliau!

No comments: