Sunday, September 27, 2009

CORAT CORET HARIRAYA2009

18 hb September 2009[Jumaat]
1 hari sebelum balik kampung

8. 39 pagi aku dan anakku Farah dah ada di kaki lima LRT Masjid Jamek. Aku menunggu masa gerai dan kedai kedai dibuka. 1 jam jugalah aku disitu melihat gelagat manusia lalulalang disekitar...


Tak lama kemudian aku melihat 2 OKU memulakan 'tugas' dihadapan tangga LRT. Mereka mengeluarkan tisu-tisu sebagai barang-barang jualan.
Aku dah melihat mereka bertahun-tahun lamanya...


Aku di jalan TAR,macammana
tiba-tiba tinggal aku sorang saja...

Waktu ni tengah khutbah Jumaat.Tikar yg dibentang
dihadapan masjid belum penuh lagi,Mereka bersedia
sembahyang di depan gerai.


Kami membeli-belah, membelek-belek barang jualan seperti baju-baju,barang perhiasan dan bunga.

Menghampiri tengahari keadaan mula sesak terutama di Bazar Mesjid India,Jalan Masjid India dan di belakang jalan Tungku Abd. Rahman.
Dibelakang Jln TAR ada berpuluh-puluh gerai menjual barangan keperluan hariraya , ada baju Siti Norhaliza,selipar crocs[barang tiruan, berharga RM 50],tudung macam tudung Ariani[Ariani RM200] alas meja dll.Kuih muih yang diturunkan harga hingga RM 10 pun ada[Almond London], buah kurma segar bertangkai dari Iran pun ada[RM 4 bagi 100 grm]
Kami juga merayap ke kedai-kedai di Jalan TAR untuk membeli pakaian juga bunga di SSF.
Di masjid Jamek belum khutbah lagi.Orang ramai
berpusu-pusu ke masjid .,tapi masih terlalu ramai
lelaki-lelaki yang tidak ke sana.Ya ALLAH, beri
lah mereka petunjuk....


Sewaktu menunggu LRT ,kami melihat seorang bapa dan tiga orang anaknya sedang berjalan ,gaya mereka seperti nak shopping.Aku perhatikan setiap dia berjumpa tong sampah, dia akan mengeledah tong itu untuk mencari apa-apa yang boleh di manfaatkan.Anak-anak kecilnya menunggu dengan sabar.

No comments: